PSICOMOTRICITAT


 Mes coses de les sessions de psicomotricitat segons B. Aucouturier... 

Organització de les sessions

S’entén el treball psicomotor a la sala de psicomotricitat com una seqüència de fases que van succeint de manera coherent i ordenada.
D’aquesta manera, i basant-nos en la Pràctica Psicomotriu Aucouturier, es proposa una seqüència de cinc fases en les quals s’organitza cada sessió:
RITUAL D’ENTRADA
Per a aquesta fase els infants estan  asseguts amb rotllana.  És un moment de cohesió de grup, de presentació de la sala, de seguretat i de conversa inicial. 
 
És en aquest moment quan: 
  • Es nombra als infants que no estan presents, per a donar importància a les relacions de grup i a la seva cohesió.
  • Es recorden les normes de la sala: què podem fer a la sala? i què no?
 FASE D’IMPULSIVITAT

S’arriba al moment destruir la muralla de coixins, a través de la qual els infants es descarreguen emocionalment. La muralla,  simbolitza a l’adult en la seva representació simbòlica, i el fet de destruir-la  permet superar la culpabilitat del plaer de destruir.

FASE D’EXPRESSIVITAT MOTRIU

Després de l’enderrocament de la muralla, l’activitat motriu que s’inicia és molt impulsiva. Els infants van passant pels espais muntats, adaptant el seu cos i els seus moviments a les diferents activitats proposades. 

D’entre els seus jocs, es diferencien els de seguretat profunda, observats per Aucouturier, que va veure que els infants experimenten la pèrdua i el retrobament amb els girs, els rodolaments, les caigudes, etc. Són jocs que seguritzen i creen una imatge d’un mateix i de les pròpies possibilitats.


A més a més, a mesura que transcorre la sessió es donen diferents tipus de jocs, com és el cas del joc simbòlic, el qual es podria considera com una fase dintre del joc motriu espontani. Són propis els jocs de destruir; d’amagar-se; d’identificar-se amb l’agressor; d’omplir, buidar, separar, unir... També es donen els jocs d’identificació en els quals els infants “fan com si...” i es donen uns rols i unes accions.


FASE DE REPRESENTACIÓ

Després de la fase de joc motriu espontani,  la psicomotricista convida als infants a anar a un altre espai de la sala on es començarà una fase d’expressivitat plàstica o gràfica. 

En aquest moment, la psicomotricita presenta un material a partir del quals els nens i nenes hauran de representar algun aspecte de la sessió viscuda. Aquesta representació pot estar feta amb construccions, mitjançant un dibuix, un modelat... Aquest tipus d’activitats ajuden a passar del plaer de fer al plaer de pensar.


 RITUAL DE SORTIDA

Aquesta fase és tan important com les altres, ja que té per objectiu concloure tota la sessió, recollir-la, identificar a cada infant en la seva individualitat i acomiadar-se. 
Segons l’edat dels infants pot ser d’una manera o d’una altra. S’acostuma a agrupar als infants a un espai diferenciat, que és sempre el mateix i es canta una cançó coneguda per tots/es, que marca la finalització de la sessió. Quan arriba l’hora de marxar, la psicomotricista s’acomiada de cadascun dels infants, fent-los veure la seva importància.



Aquesta sessió de psicomotricitat amb els avis,  hem portat els nostres materials (pilotes toves, cercles, robes...)


 


Vincles, diàlegs, compartir emocions....






Els infants de la comunitat de petits (P3) anirem cada quinze dies a la residencia dels avis a fer psicomotricitat.

 

Tota la Comunitat de petits fem la psicomotricitat segons B. Aucouturier. 


L'objectiu general de la Psicomotricitat és afavorir el desenvolupament global i harmònic 
dels infants; però, aquest objectiu es concreta en d'altres de més específics, tal i com diu Aucouturier (2007):
  • Afavorir el desenvolupament de la funció simbòlica.
  • Afavorir el desenvolupament dels processos d'asseguració
  • Afavorir el desenvolupament del procés de descentrament.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada